3) Cykl o odporności - Zrezygnuj z używek – kawa (cz.3)

2020-05-21
3) Cykl o odporności - Zrezygnuj z używek – kawa (cz.3)
Kawa to nieodłączny element poranka wielu osób, które potrzebują jej smaku, zapachu i aromatu by poczuć zastrzyk energii i rozpocząć dobrze dzień. Ten napój towarzyszy nam często w chwilach relaksu, gdy szukamy kreatywnych pomysłów, podczas spotkań z przyjaciółmi czy podczas pracochłonnego zajęcia gdy potrzebujemy trochę pobudzenia. Arabika, robusta, liberika… Czy kawa ma pozytywny czy negatywny wpływ na zdrowie?

Kawa zawiera cenne antyoksydanty, które pomagają z wolnymi rodnikami oraz chronią komórki nerwowe. Zawarta w kawie kofeina pobudza ośrodkowy układ nerwowy i korę mózgową. Polepsza nastrój, zmniejsza odczuwanie zmęczenia, poprawia sprawność myślenia i koncentrację. Według badań ( 2014 Killer) wypicie czterech 200ml kubków kawy nie wpływa odwadniająco na organizm. Taka ilość jest uznawana za umiarkowane picie kawy. Rekomedowana przez dietetyków bezpieczna ilość dla osób zdrowych to maksymalnie trzy filiżanki słabszej kawy na dzień.

Dlaczego kawa tak negatywnie wpływa na nasz poziom minerałów i odporność?

Kawa powoduje zwiększone wydalanie wody z organizmu, a razem z nią elektrolity, sole mineralne i minerały. Najczęściej powoduje niedobory magnezu i wapnia. Szczególnie silne działanie moczopędne występuje u osób, które nie piją kawy regularnie. Kawa zmniejsza przyswajanie żelaza i cynku.

Jak uzupełnić utracone minerały?

Przy nadmiernym piciu kawy należy pamiętać żeby uzupełniać elektrolity i niezwykle cenne dla zdrowia minerały. Najlepiej dostarczać je poprzez zbilansowaną, zróżnicowaną dietę oraz właściwe suplementy diety – produkty Biofarmacji są organiczne, wysoko przyswajalne i nie zawierają żadnych sztucznych dodatków technologicznych, barwników, konserwantów, słodzików.

W ramach uzupełnienia magnezu polecamy produkty organiczne: bioMAGNEZ 300mg, bioMAGNEZ 500mgbioMAGNEZ Premium B6 B12 + Cynk oraz bioMAGNEZ Z MORZA MARTWEGO z witaminami B6 i B12.

Uzupełnienie szeregu minerałów, w tym wapnia i magnezu dokonamy za pomocą bioMULTIMINERAŁY + D3 zawierającego: wapń, magnez, potas, cynk i witaminę D3.

Jakie są negatywne skutki nadmiaru kawy w diecie?

  • Kawa zawiera kwasy garbnikowe, a w zewnętrznej części ziarna – woski. Mają one właściwości drażniące i mogą powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Szczególnie należy unikać kawy pitej po turecku czyli zalewanej wrzątkiem z fusami. Silnie drażni żołądek i wątrobę, podwyższa poziom cholesterolu.
  • Kawy powinni unikać również nadciśnieniowcy, osoby chorujące na osteoporozę, hipercholesterolemię, osoby posiadające nadwrażliwość na kofeinę, w przypadku chorób autoimmunologicznych i Hashimoto.
  • Picie kawy może zwiększyć insulinooporność, zwiększać nerwowość i powodować kłopoty z zasypianiem. Gdy napijemy się kawy na czczo, zmienia ona wrażliwość organizmu na insulinę, powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru po jedzeniu.
  • Spożywanie kawy pobudza wytwarzanie hormonu stresu – kortyzolu. Oprócz wzmożonej utraty magnezu kortyzol wpływa negatywnie na układ hormonalny, prowadząc do jego zakłóceń i niedoboru progesteronu. Zwiększa ryzyko poronienia.
  • Kortyzol wpływa też na pracę nadnerczy, a pośrednio na pracę tarczycy, która może spowolnić przemianę materii oraz być przyczyną nadwagi w połączeniu ze złą dietą.
  • Aby zachować poziom energii, przy regularnym piciu kawy potrzebna jest coraz większa dawka kofeiny.
Kawa ma zarówno swoje dobre jak i złe strony. Jeżeli jesteśmy miłośnikami kawy i nie chcemy z niej zrezygnować, należy pamiętać, żeby zachować umiar.
Pokaż więcej wpisów z Maj 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel