4) Cykl o odporności – Zdrowe odżywianie – Wpływ diety na odporność (cz.1)

2020-05-28
4) Cykl o odporności – Zdrowe odżywianie – Wpływ diety na odporność (cz.1)
Jednym z najważniejszych kroków do zbudowania lepszej odporności jest prawidłowo skomponowana i zbilansowana dieta. Zdrowe i prawidłowe odżywianie wspomaga pracę wszystkich układów naszego organizmu, ponieważ dostarcza odpowiedniej ilości substancji odżywczych i energetycznych. Niedobór poszczególnych składników wpływa na podatność na zakażenia i infekcje oraz na występowanie stanów zapalnych w organizmie. Różne składniki odżywcze zawarte w naszym pożywieniu mają właściwości przeciwzapalne, stymulujące syntezę przeciwciał i komórek odpornościowych i regulują układ odpornościowy.

Odporność ma początek w naszym brzuchu?

Bardzo duża ilość komórek odpornościowych znajduje się w ludzkim układzie pokarmowym. Najwięcej występuje w jelitach. Mikrobiota jelitowa to zespół mikroorganizmów, głównie bakterii, które bytują w błonie śluzowej jelit. Wspierają one układ immunologiczny, chroniąc przed rozprzestrzenianiem i namnażaniem się innych bakterii, wirusów i grzybów. Korzystne bakterie i bakterie chorobotwórcze zasiedlają to samo środowisko i konkurują ze sobą zarówno o miejsce jak i o składniki odżywcze. To dlatego tak ważne jest zadbanie o właściwą, zrównoważoną dietę, która zawiera w sobie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały, które będą stymulować rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit.

Jak odżywiać się w sposób korzystny dla mikroflory jelitowej?

Aby zachować odpowiedni skład mikroflory należy spożywać naturalne probiotyki. Należą do nich: kefiry, jogurty, maślanka, zsiadłe mleko, kiszona kapusta, kiszone ogórki. Produkty te zawierają bakterie kwasu mlekowego, zasiedlają układ pokarmowy człowieka, walczą o przestrzeń życiową z patogennymi drobnoustrojami i wytwarzają różne substancje (np. kwasy organiczne), które potrafią niszczyć bakterie chorobotwórcze. Cały artykuł poświęcony probiotykom pojawi się już niebawem na BLOGU Biofarmacji w Cyklu o odporności, dlatego zachęcamy serdecznie do śledzenia wpisów pojawiających się na stronie internetowej.

Dlaczego z naszej diety trzeba wykluczać niektóre pokarmy?

Bardzo ważne jest aby nie pobudzać nadmiernie systemu odpornościowego poprzez nieprawidłowe odżywianie.
Osoby cierpiące na alergie, nietolerancje, choroby autoimmunologiczne powinny wykluczyć lub ograniczyć produkty, które powodują wzmożone reakcje tego układu np. wysypkę, katar, kaszel, biegunki, wzdęcia itp.

Mikroflora a wchłanianie minerałów

Nawet bardzo zdrowa dieta nie będzie w stanie dostarczyć nam odpowiednich składników odżywczych jeżeli nasze jelita będą wyjałowione z korzystnych bakterii. Mikroflora jelitowa między innymi reguluje gospodarkę mineralną, pobudzając absorpcję jonów wapnia, żelaza i magnezu z jelita grubego.

Jeżeli chodzi o suplementację wyżej wymienionych minerałów, bardzo dobre wchłanianie, przy prawidłowo rozwiniętej florze bakteryjnej posiadają produkty Biofarmacji. Np. produkty magnezowe:
Jeżeli stan naszej mikroflory nie jest dobry, np. wyjałowiony po antybiotyku, należy odbudować go spożywając naturalne probiotyki, prebiotyki i odpowiednią suplementację szczepami bakterii. Dzięki temu wchłanialność minerałów z pożywienia i z suplementów będzie dużo wyższa.

Jakie czynniki wpływają negatywnie na mikrobiotę?

Na mikrobiotę jelit wpływają negatywnie czynniki zewnętrzne, np. infekcje wirusowe i bakteryjne przewodu pokarmowego, przyjmowanie leków przeciwzapalnych i antybiotyków, chemioterapia, stres, promienie jonizujące i wiele innych.

(C.d.n)

Zapraszamy do zapoznania się z drugą częścią artykułu „Zdrowe odżywianie – wpływ diety na odporność” z cyklu o odporności, który ukaże się już w przyszły czwartek.
Pokaż więcej wpisów z Maj 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel