Starzenie mięśni, stawów i kości – czy można je spowolnić?

2020-01-20
Starzenie mięśni, stawów i kości – czy można je spowolnić?
  Starzenie się  jest naturalną i nieuniknioną częścią życia każdego człowieka. Są to zmiany anatomiczne i fizjologiczne, które odbijają się na funkcjonowaniu wszystkich układów i tkanek.
W układzie ruchu następują znaczące zmiany: w układzie mięśniowym zmniejsza się masa i siła mięśni, w układzie kostnym zwiększa się ryzyko wystąpienia osteoporozy, a w układzie stawowym zwiększa się ryzyko wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów. Zmiany te mają bardzo duży wpływ na sprawne funkcjonowanie całego ciała, zmian postawy i cyklu chodu, a także mogą zwiększać ryzyko upadków.

Układ mięśniowy

Wraz z wiekiem następuje utrata siły i masy mięśni. Pogorszenie następuje już po 45. roku życia, a potem zwiększa swoje tempo. Mięśnie stają się słabiej unerwione, zmniejsza się szybkość przewodzenia impulsów, co skutkuje zwolnieniem szybkości skurczu mięśnia, obniżeniem zdolności do przyspieszania ruchu, pogorszeniem równowagi. Zmiany dotyczą głównie włókien szybko kurczących się. Oznacza to, że coraz trudniej wykonać duży wysiłek w krótkim czasie. Aktywacja receptorów witaminy D3 w obrębie mięśni wpływa na syntezę białek i zwiększa dokomórkowy transport wapnia. Wykazano, że niedobór witaminy D3 , obniżenie aktywności fizycznej i siedzący tryb życia jest powiązany z zanikiem masy mięśniowej u osób starszych.

Badania naukowe jasno pokazują, że najważniejszym sposobem na spowolnienie, a nawet zahamowanie utraty masy mięśniowej jest podejmowanie regularnej aktywności ruchowej. Polecany jest trening siłowy połączony z treningiem funkcjonalnym, a przyrost masy i siły mięśniowej zauważa się nawet u osób w podeszłym wieku.

Układ kostny

Obniżenie siły mięśniowej zmniejsza stymulację mechaniczną, co ma niekorzystny wpływ na mikroarchitekturę kości. Od ok. 45. roku życia bilans przebudowy tkanki kostnej zaczyna być ujemny. Prowadzi to do stopniowego zmniejszania się masy i gęstości mineralnej kości, a w konsekwencji może powstać osteopenia, która jest powszechnie uważana za wczesne stadium osteoporozy (choć u nie każdego pacjenta z osteopenią dochodzi do osteoporozy).

W utracie masy kostnej zarówno u kobiet jak i u mężczyzn ma swój udział niska aktywność fizyczna, a także negatywny bilans gospodarki wapniowej, który wynika ze zbyt małej podaży witaminy D3.

Dodatkową przyczyną jest również niedobór estrogenów, dlatego starzenie układu kostnego zachodzi najszybciej u kobiet po menopauzie. Osteoporoza występuje u ok 20 -25% kobiet po 45 – 50 roku życia (dane liczbowe pochodzą z Ministerstwa Zdrowia z programu koordynacji profilaktyki złamań osteoporotycznych). Złamania osteoporotyczne są bolesne i wpływają na zmianę sylwetki. Mogą prowadzić do ciężkich powikłań narządowych np. do zmniejszenia natężonej pojemności życiowej płuc. Osteoporoza zwiększa ryzyko upadków, urazów i złamań kości, a w konsekwencji prowadzi do niesprawności.

Układ stawowy

Proces starzenia dotyczy także struktur stawowych, które zmniejszają swoją zdolność regeneracji. Zmniejsza się również elastyczność chrząstki, co wpływa na jej właściwości mechaniczne, podatność na urazy i degenerację. Po 50tym roku życia zwiększa się sztywność w stawach, zmniejszają się zakresy ruchów. Zwiększa to ryzyko powstania choroby zwyrodnieniowej, która dotyka najczęściej stawów biodrowych, kolanowych, odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa jak również stawów międzypaliczkowych rąk.  

Podsumowanie  

Ze względu na starzenie się populacji naszego kraju, choroby narządu ruchu związane z wiekiem stanowią już obecnie istotny problem społeczny.  

Są jednak działania prewencyjne, które mogą zahamować lub spowolnić negatywne zmiany w obrębie narządu ruchu. Bardzo ważnym aspektem jest kwestia stosowania właściwej diety bogatej w wapń i witaminę D. Kwestię szczegółów diety wspomagającej narząd ruchu poruszymy w innym artykule.

Można też wspomóc się suplementacją, na przykład produktami BiofarmacjibioMULITIMINERAŁY + D3 zawierającymi organiczne i wysoko przyswajalne minerały pochodzące z Morza Martwego: wapń, potas, magnez i cynk. Produktem, który wspiera regenerację chrząstek jest suplement z linii SPORT – SPORT&JOINTS zawierający glukozaminę, magnez, wapń, cynk i elektrolity.

Kolejnym bardzo ważnym działaniem zapobiegawczym jest uprawianie odpowiedniego wysiłku fizycznego i utrzymywanie jak najlepszej sprawności fizycznej. Przykładowymi aktywnościami mogą być: marsze, spacer, basen, rower, orbitrek. Ważne aby dopasować wysiłek do swojego stanu zdrowia i możliwości. W celu wzmocnienia masy mięśniowej poleca się trening siłowy, najlepiej pod okiem specjalisty.

Powinno również unikać używek: kofeiny, alkoholu, papierosów.

Siedzący tryb życia, nadwaga i brak aktywności fizycznej mogą powodować bóle i choroby nie tylko u osób starszych. Dlatego nawet w młodym wieku nie należy bagatelizować objawów i udać się do lekarza pierwszego kontaktu aby sprawdzić czy nie jest to początek choroby.
Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel