Zimą brakuje nam słońca - witamina D

2020-01-06
Zimą brakuje nam słońca - witamina D
Witamina słońca  

Witamina D to witamina wyjątkowa. Jest prohormonem czyli związkiem, który ma wpływ na powstawanie hormonów w ciele człowieka. Jest rozpuszczalna w tłuszczach. Najistotniejszymi formami witaminy D są: witamina D2 – ergokalcyferol – pochodzenia roślinnego oraz witamina D3 – cholekalcyferol. Następnie są przekształcane w organizmie do kalcytriolu. Jako jedna z nielicznych jest produkowana przez organizm na drodze syntezy skórnej – powstaje w komórkach naskórka pod wpływem promieniowania słonecznego UV. W okresie jesiennym i zimowym syntezowanie witaminy D w skórze jest ograniczone z powodu zmniejszonego nasłonecznienia. W związku z tym, 70-90% populacji Europy ma za niskie stężenie witaminy D w ustroju, co potwierdzają najnowsze badania. 

Witamina D – naturalne występowanie  

Najbardziej naturalny sposób dostarczenia witaminy D do organizmu to ekspozycja na słońce. Proces syntezy w skórze zachodzi najefektywniej od końca kwietnia do początku września w słoneczne dni między godziną 10 a 15. Niestety wtedy najczęściej spędzamy czas w zamkniętych pomieszczeniach w szkole lub w pracy. Należy odkryć wtedy minimum 18% ciała (np. przedramiona i łydki) na 15 minut i nie używać kremu z filtrem.
Produkcja witaminy D w skórze jest fizjologiczna i nawet gdy przebywamy na słońcu dłużej niż ten czas, to nigdy produkcja witaminy nie jest nadmierna. Po odpowiednim czasie produkcja będzie zablokowana i sami nie przedawkujemy witaminy D.
Trzeba natomiast pamiętać, że zbyt długa ekspozycja na słońcu może prowadzić do poparzeń skóry, a nawet nowotworów skóry. Trzeba zatem zachować rozsądek, znaleźć złoty środek lub skorzystać z suplementacji.  
Dodatkowo syntezę ograniczają czynniki takie jak:
  • zachmurzenie (mała ilość słonecznych dni),
  • zanieczyszczenie środowiska (pyły, smog zmniejszają ilość promieni słonecznych dochodzących na powierzchnię skóry),
  • karnacja (im ciemniejsza tym syntetyzuje mniej),
  • procesy starzenia się skóry, (skóra starsza lub zniszczona syntetyzuje mniej).
  Dwadzieścia jajek lub 200g łososia dla 1000 j.m

  Kolejnym naturalnym sposobem dostarczenia organizmowi człowieka witaminy D jest dieta. Najlepsze źródła witaminy D to ryby morskie (łosoś, makrela, śledź, sardynki, halibut), tran, grzyby. Duże ilości występują również w jajach, serach żółtych, w mleku, śmietanie, maśle. Ryby poleca się przyrządzać w formie gotowanej, pieczonej lub duszonej – proces smażenia niszczy bowiem tę witaminę i inne cenne związki. Niestety, same produkty zawierające witaminy D nie zapewnią jednak właściwego dobowego zapotrzebowania.  
Polski Zespół Ekspertów we współpracy z Europejskim Towarzystwem Witaminy D – EVIDAS, na podstawie przeglądu aktualnego piśmiennictwa oraz własnych doświadczeń klinicznych, w 2018r. opracował aktualne wytyczne suplementacji i leczenia witaminą D. Określona została dawka maksymalna w dziennej porcji suplementów czyli 2000IU – 50µg.  
Normy żywienia dla populacji Polski (Jarosz, 2017) wskazują, że wystarczające spożycie (AI) witaminy D we wszystkich grupach populacyjnych wynosi 15 µg cholekacyferolu na osobę na dobę, za wyjątkiem noworodków, dla których AI wynosi 10 µg.  
Zalecane jest sprawdzenie poziomu zaopatrzenia organizmu w witaminę D czyli wykonanie badania stężenia metabolitu wątrobowego 25(OH)D w surowicy krwi. Według wytycznych dla Europy Środkowej powinno ono wynosić 20-30 ng/ml (50-75 nmol/l). Stężenie 25(OH)D w surowicy niższe od 10 ng/ml świadczy o znacznym deficycie witaminy D, natomiast stężenie poniżej 20 ng/ml o jej niedoborze. Stężenie powyżej 100ng/ml jest uznawane jako za wysokie i należy przerwać kurację witaminą D. Tak wysokie stężenie może prowadzić do hiperkalcemii i wzmożonego wchłaniania wapnia w jelitach.
Wynik badania należy skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.  

Funkcje witaminy D  

Witamina D ma szerokie zastosowanie i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Receptory witaminy D zostały stwierdzone w 2776 miejscach genomowych i prawdopodobnie modulują ekspresję ponad dwustu genów w obrębie tkanek, stąd też prawidłowa dystrybucja witaminy D w ustroju może mieć wpływ na wiele procesów fizjologicznych. Receptory (VDR) wykryto w wielu narządach między innymi w:  sercu, ścianie naczyń krwionośnych, komórkach układu odpornościowego, skórze, mózgu, kościach, jelitach, nerkach, oczach, trzustce, tkance tłuszczowej, przytarczycach. Oznacza to, że witamina D wywiera wpływ na te narządy i jej nieodpowiedni poziom może zaburzyć pracę tych obszarów.  

Najważniejszą funkcją witaminy D jest regulacja gospodarki wapniowo-fosforowej ustroju. Zwiększa wchłanianie tych pierwiastków z przewodu pokarmowego oraz utrzymuje prawidłowy poziom wapnia we krwi.  

Witamina D bierze udział w procesie podziału komórek.

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Kalcytriol, czyli aktywna forma witaminy D wspomaga makrofagi. Są to komórki żerne czyli pochłaniają i niszczą drobnoustroje, rozpoczynają i regulują procesy zapalne.  

Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów. Uczestniczy w mineralizacji kości. Ułatwia zamianę fosforu organicznego w nieorganiczny i w powstawaniu związków potrzebnych do budowy kości, dlatego jest bardzo ważna dla prawidłowego przebiegu procesów regeneracyjnych po złamaniach kości. Obniża ryzyko złamań. Ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego wzrostu i zapobieganiu osteoporozy. Zapobiega krzywicy u dzieci.  

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Potwierdzony został związek pomiędzy niedoborem witaminy D a zmniejszeniem masy mięśni. Włókna mięśniowe są wtedy zastępowane tkanką tłuszczową, a w konsekwencji powoduje to osłabienie siły mięśniowej.  

Dodatkowo przypisuje się jej działanie przeciwdepresyjne. Przyczyn depresji jest wiele, ale jednym z czynników ryzyka jest słabe nasłonecznienie, a w konsekwencji – mała synteza skórna witaminy D.  

Ma również korzystny wpływ na układ hormonalny, sprzyja podniesieniu poziomu testosteronu i produkcji insuliny, poprawia wrażliwość insulinową. Stymuluje produkcję estradiolu, estronu, progesteronu.

Badania nad wpływem witaminy D na transkrypcje genową wciąż trwają, ale już teraz wysnuwa się wnioski, że zmniejsza ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory np. raka piersi i jelita grubego.     

Podsumowanie  

Badania nad witaminą D i nad jej wpływem na całość funkcjonowania organizmu wciąż trwają. Obecnie panuje moda na duże dawki witaminy D3 w przyjmowanych preparatach suplementacyjnych. Według firmy Biofarmacja należy przede wszystkim podejść do tematu racjonalnie, korzystać z dobrodziejstw słońca w bezpieczny sposób, starać się uwzględniać zawartość witaminy D w codziennej diecie, brać pod uwagę w swoich decyzjach aktualne i oficjalne rekomendacje oraz wyniki najnowszych badań naukowych.

Proponujemy preparat bioMULTIMINERAŁY + D3 firmy Biofarmacja. Zawiera wapń, potas, magnez, cynk i witaminę D3 w bezpiecznej dawce. Jest to 5µg czyli 100% RWS (referencyjnej wartości spożycia dla osób dorosłych). Można stosować ten preparat jeśli zawartość witaminy D w organizmie jest w normie lub w niskim niedoborze, w ramach wspomagania funkcjonowania organizmu. Dobrana przez nas dawka jest świetna by wspomagać naturalne procesy regeneracji organizmu. Preparat nie zawiera żadnych substancji konserwujących, , słodzików, barwników czy innych sztucznych dodatków. To mieszanka składników aktywnych w formie proszku do rozpuszczenia w wodzie, soku, smoothie owocowym lub innych płynach. Produkt jest wegański, bezpieczny dla kobiet w ciąży, matek karmiących i dzieci od 2 roku życia (1/4 saszetki). Należy przyjmować wraz z posiłkiem lub po posiłku.  

Na pewno warto choć raz wykonać badanie (na przykład przy okazji innych testów) i od wyniku uzależnić dalsze decyzje. Jeśli poziom witaminy D nie przekracza 30 ng/ml – suplementacja jest wskazana. Jeżeli przekracza 100ng/ml suplementację witaminą D należy przerwać. Wynik zawsze warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.  
Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel