Złote rady na dobre samopoczucie przy świątecznym nadmiarze jedzenia i picia

2019-12-23
Złote rady na dobre samopoczucie przy świątecznym nadmiarze jedzenia i picia
Kiedy zbliża się świętowanie czy duża uczta, uroczysty obiad lub okazja do wspólnego biesiadowania, bardzo  trudno odmówić sobie skosztowania wszystkich potraw przygotowanych dla gości, szczególnie, że wyglądają przepysznie. Spędzamy wspólnie całe dnie, jedząc i rozmawiając, celebrując świąteczny czas. Jemy wtedy często dania tłuste i pełne cukru, pijemy słodkie napoje, soki, alkohol. Złote sposoby na przejedzenie i przepicie przydają się nie tylko od święta.

Czy da się uniknąć kaca nie rezygnując ze świątecznych toastów?

Najważniejszym i zarazem najlepszym sposobem jest zapobieganie. Pić alkohol należy z umiarem i nie na pusty żołądek. Kiedy spożywamy posiłki alkohol wchłania się wolniej. Jeszcze lepiej zjeść jakiś posiłek zawierający tłuszcze, alkohol wchłania się wtedy jeszcze wolniej. Należy unikać napojów gazowanych z dwutlenkiem węgla, ponieważ przyspiesza wchłanianie alkoholu. Tak samo sok z grapefruita.

Lepiej pić wodę, wręcz należy ją pić w dużych ilościach i systematycznie przez cały wieczór podczas którego świętujemy. Można pić też wodę z sokiem. Zapobiegnie to odwodnieniu organizmu po alkoholu. Nie mieszajmy różnych rodzajów trunków i pamiętajmy o przerwach między wypijaniem kolejnych drinków.

Warto również skorzystać z właściwości witaminy C zawartej na przykład w cytrynie i zagryzać ją lub inny bogaty w kwas askorbinowy owoc. Podczas rozkładu alkoholu powstaje bardzo dużo wolnych rodników, a witamina C świetnie radzi sobie z nimi jako antyoksydant. Neutralizuje ich szkodliwe działanie i usuwa ich nadmiar z organizmu.

Na kilka godzin przed spożyciem trunków dobrze jest zjeść posiłek bogaty w potas i magnez np. pietruszkę, pomidory, banany, ziemniaki lub wypić rozpuszczony suplement diety od Biofarmacji np. bioMagnez 300mg + bioPotas 300mg lub bioPOTAS premium 750mg lub bioMAGNEZ premium 300mg.  

Objawy kaca

  • tępy ból głowy (mózg to jeden z lepiej uwodnionych narządów a duża utrata wody, odwodnienie może powodować jego obkurczenie i podrażnienie opony twardej),
  • silne pragnienie trudne do ugaszenia,
  • mdłości i wymioty,
  • brak apetytu,
  • złe samopoczucie,
  • osłabienie, drżenie, kłopoty z koncentracją, przyspieszone tętno z powodu strat glukozy,
  • rozbicie,
  • obniżenie nastroju,
  • rozdrażnienie,
  • światłowstręt,
  • wrażliwość na hałas.
Przyczyną tych dolegliwości jest głównie aldehyd octowy. To związek o szkodliwym działaniu dla komórek naszego ciała. Powstaje w wyniku metabolizmu alkoholu. Następnie zmienia się w kwas octowy, który podrażnia żołądek. Następnie rozkłada się na węgiel i wodę. Alkohol ma też wpływ na hormon wazopresynę, która zmniejsza ilość wydalanego moczu. Hamując jej działanie doprowadza do utraty dużej ilości wody z organizmu, a wraz z wodą – elektrolitów. Moczopędne działanie alkoholu sprzyja utracie minerałów i witamin.

Jak przetrwać poranek po imprezie?

Pierwsze co należy zrobić to nawodnić organizm i zastosować środki, które uzupełnią niedobór elektrolitów w organizmie. Wśród produktów Biofarmacji znajdują się również elektrolity z minerałami: SPORT&CARDIO (elektrolity + magnez + potas + cynk – produkt przeznaczony również dla wegan) i SPORT&JOINTS ( elektrolity + magnez + wapń + cynk + glukozamina). Warto je przyjąć od razu po świątecznym wieczorze, zmniejszając szansę pojawienia się nieprzyjemnych objawów po spożyciu alkoholu.

O nawodnieniu organizmu należy pomyśleć od razu po przebudzeniu (szklanka wody powinna czekać już przy łóżku) i pić wodę systematycznie cały dzień. Z innych napojów warto sięgnąć po sok pomidorowy, ponieważ zawiera potas i magnez lub po sok z kiszonej kapusty, ponieważ zawiera wapń i witaminę C.

Drugą rzeczą, którą można zrobić aby sobie pomóc to uzupełnienie dużych strat glukozy. Polecane jest zjedzenie miodu, dżemu, konfitur, rodzynek, suszonych śliwek lub wypicie soku owocowego. Zawarta w nich fruktoza podniesie poziom glukozy w organizmie.

Tak jak jest wspomniane w pierwszej części artykułu, alkohol podrażnia żołądek, więc nie należy go dodatkowo obciążać ciężkostrawnymi daniami. Najlepiej aby śniadanie po świętowaniu było lekkie. Na śniadanie dobrze zjeść jajko. Zawierają bowiem aminokwas, który przyspiesza metabolizm i pomaga odtruć organizm – cysteinę. Do tego pomidora  lub inne produkty bogate w witaminy i minerały. Jajecznica z dodatkiem zielonych warzyw i szczypiorkiem również będzie świetnym pomysłem. Potrawy wyjątkowo warto posolić, ponieważ pomoże to w zmagazynowaniu wody w organizmie.

Kolejną ważną sprawą o której nie należy zapomnieć to dotlenienie organizmu. Dobrym pomysłem jest spacer, który pomoże zmniejszyć ból głowy i poprawi nastrój. Jeżeli jednak ból głowy jest bardzo silny można sięgnąć po tabletkę przeciwbólową. Można łyknąć witaminy, podwójną nawet dawkę witaminy C i witaminy z grupy B.

Na nudności można pić niezbyt ciepły napar mięty z cytryną oraz miodem.

Na podrażnioną i nadwyrężoną śluzówkę żołądka można spróbować regeneracyjnego naparu z siemienia lnianego i miodu.

Przejedzenie i jego objawy

Kiedy nasze świętowanie zakończy się przejedzeniem, odczuwamy:
  • uczucie ciężkości,
  • ospałość,
  • zgagę,
  • wzdęcia,
  • mdłości,
  • ból brzucha,
  • w skrajnych przypadkach wymioty i biegunkę.

Jak pomóc przy dolegliwościach?

Najpierw należy spróbować zapobiec tym nieprzyjemnym odczuciom i nastawić się na jedzenie z umiarem. Nie można głodzić się przed przystąpieniem do uczty aby potem nie zjeść ponad swoje możliwości.

Zamiast przygotowywać ciężkostrawne potrawy warto poszukać ich odpowiedników w wersji fit.

Podczas przygotowania potraw należy używać naturalnych ziół i przypraw, które usprawniają pracę żołądka, pobudzają wydzielanie enzymów trawiennych i pomagają uniknąć problemów gastrycznych np. cynamon, majeranek, koper, bazylia czy tymianek.

Na talerz należy nakładać mniejsze porcje. Nie należy spieszyć się z jedzeniem, najlepiej powoli przeżuwać każdy kęs.

Wybierać na talerz produkty z warzyw i kiszonki typu kiszona kapusta czy ogórki, zawierają enzymy, które ułatwiają trawienie.

Najlepiej popijać płynami ciepłymi i letnimi. Zimne napoje spowalniają pracę jelit.

Jeżeli to możliwe, deser zjeść później lub wcale, nie od razu po głównym posiłku.

Jeżeli jednak już pojawiły się dolegliwości bólowe i odczuwamy dyskomfort, polecamy skorzystać z poniższych złotych rad:
  1. Nie kładź się po posiłku. Nasila to objawy zgagi i refluksu.
  2. Na lepsze trawienie pij. Ciepły napar rozgrzewa, pomaga trawić tłuszcze, pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Poleca się picie herbaty czarnej, czerwonej lub zielonej i naparów ziołowych np. z mięty, rumianku, kopru włoskiego. Woda z wyciśniętą połówką cytryny również pomaga regulować ilość wydzielanych soków trawiennych i zmniejsza wzdęcia. Polecana jest też woda ze świeżym imbirem.
  3. Spaceruj. Chodzenie poprawia perystaltykę jelit i poprawia krążenie w układzie pokarmowym.
  4. Możesz sięgnąć po preparat na niestrawność i zgagę np. krople żołądkowe.  
Powyższe porady nie mogą zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel